Tag: inspiratie

  • Eindelijk tonnair!

    Al meer dan 10 jaar schrijf ik over (be)sparen, saai beleggen, onder je stand leven, minimalisme, ontspullen en geduld hebben met je geld. Wat ik niet eerder deelde, is wat het ons heeft opgeleverd.

    Nadat eerdere bloggers ons al voorgingen, kunnen wij het nu ook eindelijk zeggen: we zijn tonnair! Het bedrag in beleggingen bestaat nu uit zes getallen. Meer dan een TON. 

    Toen ik in 2015 met dit blog begon, was ik net afgestudeerd. Dat ik ruim tien jaar later tonnair zou zijn had ik wel gehoopt, maar ik wist niet dat het echt zou gaan lukken.

    Het recept werkt

    We hebben dit bedrag natuurlijk niet in één week bij elkaar gespaard en belegd. Het was een zaak van de lange adem. Maar hoe leuk, gaaf en inspirerend is het dat dit nu gelukt is? Alles wat ze zeggen over je geldzaken op orde brengen, onder je stand leven en saai beleggen in wereldwijde indexfondsen is dus waar. Het werkt.

    Waarom ik het deel

    Ik heb lang getwijfeld of ik dit zou delen. Is het niet opschepperig? Ben ik niet té open? Hoe zullen mensen reageren? Natuurlijk heb ik het er ook met mijn vriend over gehad. Het belangrijkste dat ik wil laten zien is dat het haalbaar is om vermogen op te bouwen. 

    Anders dan een ton

    De haalbaarheid hangt natuurlijk wel van jouw situatie af. Wat kun je opzij zetten? Hoeveel jaar kun je beleggen? Misschien is in jouw situatie 1.000 of 10.000 euro al een prachtig doel om naartoe te werken. Doe dat maar. Neem de tijd en blijf consistent geld inleggen.

    Laat je vooral motiveren door wat voor jou haalbaar is. Jezelf vergelijken met anderen doe je liever niet, je laten inspireren en motiveren wel.

    Volgende doelen

    We blijven gewoon doorgaan zoals we deden. Ze zeggen niet voor niets dat de eerste ton bij elkaar krijgen een b*tch is. Vanaf nu gaat het rendement op rendement een steeds grotere rol spelen. Het belegde geld gaat steeds harder aan het werk, ook als we niets meer maandelijks inleggen.

    Natuurlijk blijven we dat wel doen. De eerstvolgende stop is 1,5 tonnair. Daarna gaan we door naar de volgende mijlpaal: dubbeltonnair. En wie weet wat daarna nog komt.

  • Hello from the other side: last-minute naar Adele in München!

    Hello from the other side: last-minute naar Adele in München!

    Mijn vriend is al jaren fan van Adele. Toen ze in 2016 in het Ziggo Dome stond, was hij erbij. Daarna bleef het jaren stil in Europa, totdat haar concerten in München werden aangekondigd. Heel erg gaaf, maar we vonden het te ver weg en eigenlijk ook te duur. Dus gingen we niet.

    Totdat ik vorige week donderdag met een vriendin appte, die op weg was naar Adele. Ik vertelde haar dat ik op YouTube beelden had gezien en het zo gaaf vond. Ergens had ik er wel spijt van dat we niet gingen. Waarop zij antwoordde: “doe het! Er zijn nog een paar tickets. Dit wordt onvergetelijk.” Deze vriendin heeft een goede invloed op me.

    Dus besloot ik haar advies ter harte te nemen en mijn vriend te verrassen. Ik klikte wat in het rond op de officiële verkoopsite (check altijd of je op de echte verkoopsite zit, mensen) en vond twee goede plaatsen voor het concert op zaterdagavond. Hoe we er zouden komen, dat zagen we later wel. Mijn vriend was verbaasd en verklaarde me voor gek, maar ik wist dat hij het enorm waardeerde.

    Vrijdagavond vertrokken we richting Frankfurt. We boekten een budgethotel langs de snelweg voor ongeveer €100, inclusief ontbijt. Helaas was de kamer een teleurstelling: een rioollucht, verouderde inrichting, en een te klein bed. Lesson learned. Hier kom ik later op terug.

    De hotels in München zelf zaten vol of waren enorm duur. Dus reden we zaterdag naar een hotel in Augsburg, ongeveer een uurtje rijden vanaf München. Dat hotel was top, al stond het wel in een buurt in ontwikkeling. We fristen ons op en gingen door naar de concertlocatie. 

    Speciaal voor Adele was er een enorm stadion gebouwd, waar per avond meer dan 70.000 mensen van haar concert kunnen genieten. Buiten het theater was er Adele World, een enorm festivalterrein met eten, drinken en een aantal attracties.

    Het concert was zo ontzettend spectaculair en heel bijzonder. We hebben geen moment spijt gehad van het impulsieve idee. Ik heb op weinig momenten mijn ogen droog kunnen houden… 🥹

    Wat neem ik hieruit mee?
    🛏️ Betaal liever wat meer voor hotels. Die paar tientjes extra verhogen de beleving exponentieel.
    🤩 De tickets van het concert waren duur, maar de herinneringen zijn onbetaalbaar.
    👀 Soms moet je spontaan zijn en kansen grijpen, zonder over geld of hordes na te denken.
    🧠 Mijn veerkracht groeit: ik heb genoten van het concert met alle drukte er omheen.

  • Basisinkomen zelf bij elkaar sparen? Gerhard Hormann deed het.

    Je eigen basisinkomen bij elkaar sparen? Kan dat? In de categorie interessante bloggers, raad ik je deze week schrijver en journalist Gerhard Hormann aan. (meer…)

  • Suzanne startte een eigen blog met recepten en dat werd een succes

    Suzanne startte een eigen blog met recepten en dat werd een succes

    Je vaste baan opzeggen en doen wat je echt wilt. Voor Puur Suzanne is dat geen droom meer. Met ruim 64.000 unieke bezoekers per maand zegde ze haar baan op om zich volledig te richten op haar website. Tijd voor een inspirerend interview.

    (meer…)